onsdag 23. mars 2011

Smil muffins


Neste muffins ut skulle egentlig være blåbærmuffins, men jeg oppdaget at jeg hadde altfor lite, så da måtte jeg ty til en annen oppskrift. Og det passert perfekt at jeg hadde smilsjokolade i kjøleskapet! :)
Så da ble det smil muffins! Oppskriften fant jeg hos det søte liv, men har endret litt på den.
Bruker idag mummitrollmuffinsformer fra kalasform som er en av mine sponsorer.

 
Ingredienser:3 egg
3 dl sukker
75 g smør
1,5 dl melk
3 3/4 dl hvetemel
3 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
1 pakke smilsjokolade
18 store muffinsformer

Glasur:
3 pk Smil (250 g) (melkesjokolade med karamellfyll)

Pynt:
sukkerperler(e.l.)


Fremgangsmåte:


Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smøret og bland med melken. Sikt sammen det tørre. Bland det tørre og smørmelken vekselsvis i deigen (deigen skal bli nokså tynn i konsistensen).
Tilsett smilsjokoladene og bland forsiktig.

Sett muffinsformene utover en stekeplate. Fyll deigen i formene ved hjelp av to spiseskjeer eller en iskremskje. Stek muffinsene midt i ovnen ved 180°C i ca 25 min (sjekk med kakenål). Avkjøl.

Smelt Smilsjokoladen over vannbad eller i mikro. Stryk en teskje med smeltet sjokolade på toppen av hver muffins. Trykk nedi en Smarties til pynt. Sett muffinsene kaldt til glasuren har stivnet.

Tips:Vær oppmerksom at muffinsdeigen blir nokså tynn i konsistensen. Det er nettopp slik deigen skal være, og gir myke og saftige muffins. Fyll muffinsfomene nokså fulle hvis du vil ha store muffins (ca 3/4 fulle). Stek gjerne en prøvemuffins for å se hvor fulle du kan fylle muffinsene uten at de renner over under steking.

sukkerperlene har jeg kjøpt hos kakeboksen.no. Du kan like godt pynte muffinsene med Smarties eller Non-stop i stedet.

Muffinsene er kjempefine å fryse, også med Smilglasuren.




3 kommentarer:

  1. Hvordan går det an å bare ha Smil i kjøleskapet? Den hadde aldri overlevd lenge nok til å bli brukt til baking her i huset ... *glufs!*

    Men muffinsene ser supergode ut!

    M:)

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med Monica. Jeg stiller meg helt uforstående til at man kan ha Smil liggende i kjøleskapet ;-D

    SvarSlett

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails