søndag 13. november 2011

Tacokjøttboller med crunsh :)


Her i huset er vi veldig glade i taco, og jeg syntes det var på tide med en liten forandring fra bare det vanlige kjøttdeigen med tacoshell og salat.

For lenge siden kom jeg over en lekker oppskrift hos Manuela på passion 4 baking som jeg hadde bestem meg for å prøve ut, og ventet til nå i helga,

Jeg har nemlig fått en nyhet fra  grossist virksomhet Hamonoya i København , som har  masse forskjellige kjøkkenredskaper, bla. Microplane og Lekue (bla den macronmatten og "spøytetuben Decomax jeg har)  som de selger i Danmark, Norge og Sverige, som jeg har fått lov å prøve ut.

Dette er en utrolig liten kjekk sak som heter Garlic Card.
Oprah Winfrey elsker dette lille kjekke riveren. Den kan brukes til det aller meste.

Det er en utrolig kjekk liten håndrasper rett å slett, og den er perfekt å holde i hånden. Og den kan brukes til det aller meste, rive hvitløk som jeg har prøvd i dag, gulrøtter, sjokolade, poteter, ja bare fantasien setter grenser.
 Her ser du den ved siden av en vanlig fyrstikkeske, slik at du ser ca størrelse.
Perfekt i en barnehånd også.
De kommer faktisk i 6 forskjellig lekre farger, bla rosa og grønn.
Min er rød.

Nå over til oppskriften, jeg har endret litt på den!

Bla så bruker jeg hjemmelaget tacokrydder istedet for pose. Så bruker jeg også nachoships istedet doritos, man bare tar det man har.

Til 4 personer:
fersk persille
500 gram kjøttdeig/karbonadedeig
Hjemmelaget tacokrydder(det finner du her) eller en krydderpose for eks santa maria
1 ss havsalt
1 ss kvernet pepper
1 ss hjemmelaget salsa (oppskrift finner du på samme side som tacokrydderet)
 2 store løk som du hakker i små biter
2 hvitløks båter ,revet
100 g  nachochips cheese som du knuser til små smuler

Ha i kjøttdeig i en bolle.
Ha i persillen sammen med kjøttdeigen.


Rens hvitløken.
Her prøve jeg carlic card

Riv så hvitløken.

 
Se så enkelt det er å rive, har nesten ikke revet noe og allerde har jeg fått ut masse av hvitløken.

Tilsett hvitløken, løken delt i småbiter, og tacokrydder sammen med kjøttdeigen.
Knus nachochips i smuler og tilsett i kjøttdeig blandingen.
Ha i til slutt 1 ss salsa.
Bland alt godt sammen til den fast deig.

Lag små kjøttboller, bruk gjerne litt vann på hendene, da fester ikke kjøttdeigen seg.
Dette kan gjerne barne være med på, jeg husker jeg syntes det var så gøy å være med å rulle kjøttboller når jeg var lita jente.

Legger så de ferdigrullede kjøttbollene  i fryseren på brett (eller en kald gang) i minst 30 min.
Det er fordi kjøttbollene skal bli litt fastere og holder bedre formen under steking.

Sett ovnen på 200 grader og stek kjøttbollene i cirka 30 - 35 min.


Serveres som dere ønsker selv av for eks tortilla, tacoshell, salat, osv...

Idag serverte jeg med jasmin ris, chillibønner (vanlig hvite bønner i tomatsaus, tilsatt mexikans chillipulver og sweet chillisaus, kokt i 5 min) , salat, nachochips og salsa.
Åhh, såå godt, med alle de forskjellige smakskombinasjonene!

Velbekomme!

PS: disse kjøttbollene smaker godt kalde på en baguettè dagen etter i lunsjen.



Følg med fremover, snart kan en av dere heldige lesere vinne en egen garlic gard, grønn som denne på bildet:


Hvis du lurer på hvor du kan få tak i denne kjekke riveren, så kan disse kan fås kjøpt på traktør kjeden og kitchn her i norge!
Jeg gleder meg ihvertfall til å fortsette å prøve ut min i matlagingen fremover!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails