tirsdag 28. februar 2012

Bananmuffins med sjokolade og valnøtter

Jeg har laget en knallgod banankake som jeg fant på http://www.detsoteliv.no/

Jeg har nå brukt samme oppskriften til muffins. Jeg har bare halvert mengden, og i tillegg tilsatt valnøtter, fordi jeg syntes valnøtter og banan er en så god kombinasjon. Disse muffinsene syntes jeg er gode som de er, syntes ikke de trenger krem på toppen.  Holder bare med å drysse littegrann melis på toppen!


Her er oppskriften

Ingredienser:

2 egg

3 dl sukker

300 gr skrelt bananer (2-3 store)

4,5 - 5 dl hvetemel

2 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

1 ts natron

125 gr smør(smeltet)

1/2  plate koke sjokolade

0,75 dl melk

Litt valnøtter lett hakket.


Pynt:
litt melisstrø hvis ønskelig.

Slik gjøres det:

- Bruk en stor bolle og pisk 2 egg og 1,5 dl sukker til eggedosis.

- Finn en ny bolle og mos bananene og resten av sukkeret sammen. Bruk miksmaster eller foodprosesor ol.

Hell bananblandingen oppi eggedosisen og bland forsiktig og godt.

- Sikt sammen alt det tørre i en bolle.

- Smelt smør og sjokoladen sammen og hell melken oppi blandingen når den er smeltet. Rør godt sammen.

- Ha det tørre i deigen vekselsvis med sjokolade-smør-melkeblandingen. Rør godt sammen. Røren skal være litt seig og flytendes.

Ha deigen i muffinsformer.

Og stek de  midt i ovnen i 200 grader i ca 12-15 minutter.

La muffinsene avkjøle helt i muffinsbrettet. Strø gjerne over litt melis rett før servering.

Muffinsene er flott til å fryses, men da uten glasur eller melis.

3 kommentarer:

  1. ja, de ble utrolig saftige å gode! :)

    SvarSlett
  2. Prøvde disse idag og hadde oppi sjokoladebiter - det ble knallgodt. Fikk 16 store muffins. Helt herlig! :D

    SvarSlett

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails