fredag 2. mars 2012

Kjøttboller i tomatsaus alà Hammerseng, med ett hint av Hellstrøm



Jeg fulgte med på serien Hellstrøm inviterer, og der fant jeg mye jeg har lyst til å prøve ut.

En av gjestene var Gro Hammerseng, vår håndballdronning, som er ei gjøvikjinte, som jeg gikk på skolen sammen med. Hun gikk klassen over meg på barne og ungdomskolen, så kjenner henne litt fra gamle dager.

Så fikk hun terningkast 9 av Hellstrøm, bla pga smak, så da bare måtte jeg prøve ut hennes Spagetti med kjøttboller i tomatsaus. Og Hellstrøm hadde helt rett, den smakte nydelig, så da ville jeg dele den med dere.
Grunnen til at det ett lite hint av Hellstrøm er at hun brukte egg i karbonadedeigen, men hellstrøm brukte istedet 2 skiver brød, som har ligget i melk en stund, og jeg liker det virkelig godt, har prøvd det flere ganger, bla i amerikanse meatloaf, så derfor er denne oppskriftens egg byttet ut med brød, men hvis du heller vil bruke egg, tilsett 2 egg istedet for brødskivene.  


Jeg har også vært så heldig å få lov å prøve ut en nyhet fra  Hamonoya i København, en Cheese mill fra Microplane, eller ostekvern på godt norsk. Den er helt super til å skrevne harde oster, som for eks parmesan.Jeg fant ut at dette var den perfekte muligheten å prøve den ut, siden det skal være parmesan i kjøttbollene og gjerne litt over ved servering.  Dette var en ostekvern som var utrolig enkle å bruke.



 
Til en familie på 4 trenger du:
Ingredienser:
Kjøttbollene:
1 pakke karbonadedeig
2 fedd hvitløk
1 løk
salt
pepper
oregano
evt 1 chili

4 - 6 ss revet parmesan
2 skiver loff, uten skorpe

2 dl melks Norvegia
Saus:
1 løk
6 stk fersk sjampinjong(hvis ønskelig)
2 fedd hvitløk
evt fersk chili
solsikkeolje
2 bokser Pomodoro-tomater
1 boks tomatpure
en klype sukker
saften av en halv sitron
litt pepper
litt basilikum
litt oregano
1 pakke fersk pasta

 
Slik gjør du:
Kjøttbollene:
Ha brødskrivene i en bolle og tilsett melken. Sett den til side.



Hakk løk og hvitøk i smått.



Legg karbonadedeigen i en annen bolle,tilsett hvitløk og løk som er hakket opp i små biter.



Kna dette sammen-prøv å behold blandingen luftig. Krydre med litt salt, pepper, oregano og chili.



Bland dette godt sammen.

Finn frem bollen med brødskivene å klem ut væsken.



Tilsett så brødet i karbonadedeigen.



Så til slutt skal det has i ostene.


Jeg tok frem ostekvernen, og hadde oppi osten.



Det er ett stort rom, så det er plass til mye ost.

Så bare legger jeg på toppen, som jeg vrir på for å kverne osten.



Jeg prøvde den litt for å få følelsen. Den var utrolig lett å bruke.Og et veldig godt grep. Den ligger godt å hånden. Det er som å bruke en pepperkvern, bare at det er enda lettere. Den harde osten, bare maler ut.. I Love it!




Det følger med 2 forskjellige knivblader,

En som river veldig fint



og en som river litt grovere.



Så følger det med i bunnen ett oppbevaringslokk for knivbladene som man bare setter på bunnen av  kverna.



Og kanskje det beste av alt, alt går i oppvaskemaskinen! :) Det er ett stor pluss i dagens samfunn! :)

Så over til oppskriften igjen...

Kvern over revet Parmesan ost i karbonadedeigen



og tilslutt Norwegia.



Lag boller med våte hender.


Ha litt smør i pannen og stek kjøttbollene. Jeg pleier å lage bollene ganske små slik at det er lettere for meg å sikre meg at de er gjennomstekt.


Nå som jeg er ferdig med ostekverna setter jeg den sammen med parmesanosten på ett lite ostebrett å setter den stå på bordet til vi skal spise.




Sausen:
Mens kjøttbollene brunes i pannen begynner jeg med sausen.
Hakk opp løk, sopp(hvis ønskelig) og litt hvitløk. Eventuelt litt fersk chili.

Ha litt solsikkeolje i kjelen, varm løk,sopp og hvitløk (evt chili).



Tilsett 2 bokser hakkede-tomater



 og en halv boks tomatpurre.



Kok opp og slipp ut dampen.

Tilsett en liten klype sukker,



saft av en halv sitron,



pepper,



salt,



 oregano,




chilli (NB; den jeg har brukt er HOT!!)



og til slutt fersk basilikum, som smakes til.



 La det koke litt.

Sett så igang med spagettien.



"fersk" pasta skal kokes i to, tre minutter. Tilsettes salt


Når du legger i spagettien i vannet, så legg i kjøttbollene i tomatsausen og la det putre på laveste
 varme, til spagettien er ferdig.


Server med spagetti, godt lag med kjøttboller med tomatsaus, så bare bruker jeg ostekvernen, og kverner ønsket parmesan på.



Veldig kjekt så får alle selv bestemt mengden med ost.

Pynt til slutt med litt fersk basilikum.

Jeg liker med mye ost....




Bon Apètitt!


Tusen takk til Hamonoya i København for at jeg har fått lov til å teste denne ostekverna. Jeg bare elsker den. Den er superenkel i bruk! Denne kommer til å bli fast inventar på kjøkkenet fremmover.

Hvis du har lyst på en slik kjekk ostekvern, så kan du få kjøpt den på de flesteTraktøren butikkene og Gjennestad Hagesenter


Det var alt for idag, imorgen kommer det ett nytt innlegg!

Ha en flott fredag alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

♥ koselig med en liten hilsen ♥

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails